Welcome to Arvidsjaur

Hejsanhoppsan, här kommer ett glatt inlägg från riktiga Norrland!

Grattis Norge (Nu blir det klackarna i taket, Säfström)! Många bra bidrag i årets tävling, tycker jag. Var det någon som höll räkningen på hur många gånger de svenska kommentatorerna sa "Va roligt. Mm"? Man kunde dock höra bitterheten sippra igenom ganska rejält...

Hur som helst, nu till betydligt väsentligare saker. Anlände till Arvidsjaur flygplats strax innan kl 13 och fick gratis skjuts in till "stan" av en mysig norrlänning som körde minibuss till Arjeplog. På hotellet blev jag väl mottagen av en trevlig prick vars syster hade bott i Älvkarleby en gång i tiden. "Vill du lån en sökkl?" Ja tack. Så sedan trampade jag iväg och utforskade Arvidsjaur i solskenet. Fick direkt ett härligt intryck av detta ställe :) Skulle kika på en lägenhet, men fick inte tag på tjejen, så jag väntade i en lekpark utanför. Där träffade jag ett gäng killar som på ungefär 2 minuter infriade alla mina bilder av norrland. "Vars kom du från då?" "Vill du ha dunkn?" (fem liter hembränt) "Vill du åk schvart-bussn?" Sedan ringde de ett samtal och djungeltrumman var igång - " Duh! Vi ha hitt´n brud å hon ä fräsch å" hahah, härligt folk. Jag spenderade en stund med dem och fick sedan tag på tjejen och sprang upp till henne. Jättefin lägenhet och supertrevlig tjej! Vi kom jättebra överens och skrev på papper idag, hon ska lämna in det när/om jag får jobbet. Dessutom kom vi fram till att det skulle vara roligt att umgås längre fram om vi båda bor här. När jag kom ut igen så var killarna kvar, så vi snackade en stund och de frågade om jag skulle med ut och åka i cab´n. Tackade nej och gick till hotellet. När jag sedan skulle bege mig till konsum så kom de körande igen, så då tänkte jag "va fan" och så hoppade jag in. Sedan fick jag en guidad tur genom Arvidsjaur, samt en öl - äntligen! Sedan avrundade vi med pizza på Tre Kronor. Helt sjukt galet stora pizzor - radien måste ha varit en halvmeter. Tallrikarna räckte inte till på långa vägar. Men gott var det och fet blev jag.

Sov en stund på kvällen och kikade på det där programmet om Arlanda som går på 3:an. Inspirerande inför morgondagen! Har även filat på tänkbara frågor och läst på om första hjälpen. Känner mig väl förberedd nu. Köpte godis på konsum och har kikat på schlagern. Har tv på rummet och nu hittade jag en gratisdator här i lobbyn. Life´s good.

Ärligt talat så har jag gått och blivit väldigt förtjust i Arvidsjaur. Här finns allt man behöver - härligt folk utan krussiduller, man kan vara sig själv och säga precis vad som faller en in. Det gillar jag. Dessutom finns det både innebandy- och fotbollslag för damer, badhus, gym, bio och fina skidspår på vintrarna. Ett par mysiga caféer, ett uteställe, mataffärer, InterSport och några små klädaffärer. Naturen tätt inpå och väldigt idylliskt på alla sätt och vis. Här vill jag bo. På riktigt. Om det skiter sig på intervjun imorrn så är jag faktiskt inte omöjlig på att flytta hit ändå! Har blivit så trevligt mottagen av alla människor här och det känns väldigt genuint. En naturlig värme och öppenhet som jag aldrig hade förväntat mig. Här skulle jag trivas otroligt bra, det känner jag. Solsken i magen - då kan det inte gå fel.

Ska försöka sova nu, så att jag är pigg och utvilad inför morgondagens prövning. Jag tror fortfarande på de kloka raderna i "Alkemisten" och isåfall kommer det att gå vägen. Allting har fungerat så bra idag, så ödet vore väldigt grymt om detta inte klaffade.

Men som sagt, man kan inte göra mer än sitt bästa - och det är precis vad jag ska göra.

Måste bara tillägga att det var en väldigt stilig pilot som flög mig hit. Och gissa vad? När jag lämnade hotellrummet och gick till receptionen så stod han där och sa "hejhej" Det måste ju vara ödet det också ;)

puss kram kärlek från Ulle och Arvid.J

Krafsa ihop lite ord till mig :)
Postat av: Særring med æ

Forris-jaur! Naturens alla krafter i Norge hejar på dig!! Det kommer gå galant!! Du førresten hur lång ær utbildningen har jag glømt och fråga??

Fan vad kul att du tagit med dig rese-attityden med till Arvidsjaur! Jag menar man skulle kunna vara en trångsynt svenne och bara titta ner i marken men si du grejjar ju att nästla dig in bland lokalbefolkningen already!! Great job!! Sjælv kom det ett tvillingpar från USA (Boston) till byn igår kvæll så jag såg till att bli tjenis/"paxa" en av dem (det ær så systemet funkar hær i G:ranger) Inte før att han va så jefla mkt å henga i den dær granen, men før att han va amerikan! Haha.. sen går æven rykten om att en snygg australiensare kommer hit på tisdag! G:ranger is coming alive! Sjælv firar jag suttene maj med ostbågar och en skum bakfylla (drack inte alls mkt igår..?) solsken och nationaldrækt! Hehe, med piloten, som nær vi stod och rå-glodde på färjearbetar-killen i Sydney Harbour! Hahaha.. FAN MOOMIN, i miss you som`FAN!! Jag håller tummarna som FAN før dig nu!! MASSA KRAMAR SÆRRING MED Æ. Førresten dissar du Mel B. før Arvid.J nu?? Hahaha LOVE

2009-05-17 @ 13:48:55

Kommentarer, bitte!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0