"Åh jag vandrar i ett sommarregn"

Javisst låter det förjävla gemytligt när Gessle plånkar på skrammellådan och sjunger ut dessa ord sådär halvhest. Frågan är dock om han någon gång har gått vilse i Arvidsjaurs motionsspår en kväll i juli medans regnet pissar ner med större tryck en än nyinstallerad dusch och med hårsprayssmak i munnen...

Det har jag. Jag bestämde mig för att vara lite light-hurtig och ta en halvmilspromenad i spåret nu ikväll. Det duggade lite men var ganska "refreshing" till en början. Under sista kilometern brakade helvetet löst. Det fullkomligt öste ner över mig och det smakade hårspray i käften efter att vattnet strilade ner och letade sig in vart det än kunde komma åt. Jag gick och gick och tyckte att det var då fan vilken lång kilometer det var. Sedan såg jag skylten som förkunnade att jag av någon outgrundlig anledning gått fel och älgat på en bra bit in på milen istället. Inte en chans att jag går 4km till iklädd dyngsura, astunga, snorkalla mjukiskläder, tänkte jag och sedan gick det bara utför. Gick totalt vilse och mina stackars tår hade kunnat simma omkring i skorna. Och som alltid när jag är irriterad så dyker alla dessa dumma klyschor och uttryck upp;

"Det finns inga dåliga väder, bara dåliga kläder" - Icke. Om jag så hade haft en outfit a´la Göran Kropp så hade det ändå inte kunnat rädda mig från detta skyfall.

"Det som inte dödar det härdar" - Det som inte dödar gör en bara jävligt blöt och på ett attans humör.

Och så allt snack om att det är bra för skörden med regn...Ja då var det ju allt bra synd att jag inte odlar min egen potatis. Däremot försökte jag med kryddkrasse i köksfönstret, den dog.

Jag mötte två dyngsura joggare i spåret förresten; "Hejhej, vilket trevligt väder du" Ja - det kallas visst svensk sommar.

"Jag tror, jag tror på sooommareeeen" - Någonannanstans än i Sverige.

När jag äntligen hittade hem igen så slutade det regna. Såklart. Min spegelbild var lite lustig här i hallen. Likt en 15-årig popflicka med mascara i hela ansiktet och med backslick från topp till tå. En del av sminket (en ganska stor del) hade runnit ner längs kinden och format sig som en halv Freddie Mercury mustasch. Lägg till ett öga alldeles rött av hårsprayskemikalier så har du bilden klar för dig. Inte konstigt att folk glodde.

Men vem vet, detta kanske är ett nytt träningskoncept? Raintraining. Vänta tills det dragit upp mörka moln och börjat regna. Ta på dig kläder som suger åt sig så mycket vatten som möjligt. Klampa i byns största vattenpöl. Gå sedan vilse i ett okänt motionsspår i en timma eller två. Avsluta gärna det hela med några längder i en vattenfylld grop. Om det är sant att man bränner fler kalorier när man fryser, så kommer du efter 5 veckors raintraining att vara ett levande skelett. Överviktiga människor älskar ju nya träningsformer. De vill pröva olika metoder i sin kalorijakt och begriper inte att det är glassen som är det egentliga problemet. Kanske kan starta upp verksamheten för några ölmagade tyska turister häruppe, om inte annat. Ja du ser  - " Det kommer något gott ur allting"

Näevars, den enda av dagens klyschor som infriar mina förväntningar är; "För ett dumt huvud får kroppen lida".

Nu ska jag sova och vakna upp som little miss sunshine imorgon. Dock verkar det bo ett grottmongo här i huset som spelar alldeles för hög och alldeles för dålig musik just nu. Om han inte lägger av snart så tar jag min halva mustasch och ringer på dörren och skäller ut honom för precis allting. Eftersom jag är en liten gnällkärring denna afton.


Krafsa ihop lite ord till mig :)

Kommentarer, bitte!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0