Mona-Lisa hänger i mitt badrum...

...medans jag sitter  här mitt i en röra av kläder, prylar, frigolit, diverse skräp och ett skapligt lager damm. I denna misär plockar jag dock fram lite vardags-glamour i form av ett glas välkylt smultronvin och gammal gubbrock. En udda kombo, I know.

Vet inte hur jag ska forma detta inlägg, hade ju som bekant totat ihop en sammanfattning av senaste veckorna, men den avhandlingen försvann. Och lika bra var det, för det var ett ganska halvtäskigt hopkok. Men okej, vi kör väl en snabbis;

Gotland. Visby&Vänner. Underbart. God mat. Härligt folk. Sommar, och det kändes. Strålande sol. Semesterkänslor. Rea-shopping. Nya bekantskaper. Glass som höll världsklass. Rap das armas, överallt. Party och lagom rund under tårna. En fin weekend som förhoppningsvis blir tradition. Ett varmt minne att plocka fram när man skrapar rutorna och förfryser genitalierna kl 05 på morgonen i vinter.

Förra helgen. Oväntad fredagsfylla med Emma och de irländska teknikerna, samt pilot. Personalfest i light-version. Capsicum, the place to be. Mycket skratt. Fina kollegor. Öl. Öl. Öl. Och som Säfs konstaterat för länge sen; Engelskan flyter på mycket bättre när man är på lyset. Fick sällskap hem, uppskattat. Annars kanske bjärven eller nån hormonstinn K4:ing hade tatt mig. När jag kommit in i lägenheten insåg jag att jag var dyngfull. Bara sådär. Världen snurrade och då är det svårt att göra pommes. Brände upp dem. Somnade på min madrass. Vaknade dagen efter och vågade inte röra mig, ifall huvudet skulle ramla av. Ofrivilligt dejtande av toalett. Isolerade mig från omvärlden, svarade inte i telefonen, svarade inte på sms. Dissade en utflykt till Storforsen, fast jag jättegärna hade följt med. "För ett dumt huvud får kroppen lida" är fortfarande min favorit-klyscha. Och som alltid när en brutal bakfylla inträffar, så lovade jag mig själv att aldrig dricka igen.

På kvällen blev det grillning med Emma och co. Gott. Trevligt. Frågesport och kortspel, logdans och myggstift. Bra folk, dåligt folk, konstigt folk. Bakiskäk med teknikerna, en nattlig promenad hem genom byn.

Söndagen. Bakispizza på Tre Kronor med E. Efterföljt av promenad och avslutande calippo. En glidardag efter helgens äventyr.

Har hunnit med Lule en sväng och Piteå x 2 sen sist. Spanade in havsbadet. Sand. Vatten. Avklädda människor i varierande färg och form. Feta danskar och skrikiga småbarn. 15-åringar som är det tuffaste som gått i ett par foppa-tofflor. Husvagnar och Expressen. Solvarm öl på eftermiddagen. Det är sommar-Sverige det.

Pulat med diverse ångestframkallande vuxen-saker; Ringt Telias kundtjänst ett par gånger om dagen och bråkat om mitt mobila icke-fungerande bredband. Ringt försäkringsbolag och bilverkstäder och försökt få lila blixten inlagd för operation. Blir förhoppningsvis nästa vecka. Försökt ordna hyrbil, utan framgång än så länge. Ringt EM möbler i Luleå angående min soffa. Den är åtminstone betald nu. Skrivit kontrakt på lägenheten, haft besiktning och fått upp mitt namn på dörren. Ringt mitt gamla jobb och bråkat om lönen som inte var som den skulle. Storhandlat på Willys. Varit i kontakt med finlandet angående arvet efter morbror. Ringt IKEA och ordnat hemkörning. Bokat släp på OKQ8. Ja du ser, som vilken fullfjädrad 42-åring som helst.

Lägenheten håller sakta men säkert på att formas till ett fulldugligt hem. Fyndade ett köksbord i perfekt storlek för en hunka på loppis. Lite sandpapper och lackfärg senare så ser det riktigt snajsigt ut. Klurar dock på att göra någonting annorlunda, tankarna går åt appliceringar och klarlack. Den som lever får se. Jakten på köksstolar går vidare. I köket luktar det målarfärg och kardemumma, ingen vidare blandning och jag mår lite lustigt. Hittade en lampskärm på myrorna igår. Den blir jättebra till golvlampan som jag högg på loppis när jag precis hade flyttat hit. Ska dekorera den på nåt snitsigt sätt, är tanken. Har hittat ramar till mina svartvita kina-bilder också. De ska bara målas, så åker de upp på köksväggen sedan. Känns bra att använda sådant som man själv skapat. Och rackarns vad jag saknar att vara i mörkerrummet...Har gjort ett träd på väggen också, med hjälp av IKEAS självhäftande appliceringar, blev fint. När jag köpt en kamera igen, så ska jag lägga upp lite bilder.

Idag har jag ägnat mig åt att fixa i hallen och badrummet. Det sistnämnda är kitchigt som fan nu! Har ju sett väldigt omodernt ut därinne och jag har svurit över den röda plastmattan lite då och då. MEN! Med rätt inredning så blev det ju skitläckert. Hittade ett duschdraperi i turkost och rött med Mona-Lisa på, popkonst-stil. Sånt gillar ju jag. Sedan brassade jag på med knalliga detaljer och en snygg hylla från EM. Köpte en vit till badrummet och en svart till vardagsrummet. Ser ut som en stege ungefär, har dreglat över dem rätt länge och slog till igår. Mycket nöjd.

På tisdag kommer min 140-säng om allt går enligt planerna. Då blir det tack och hej, luftmadrassen. Ska bli skönt att komma upp en bit. Har aldrig haft så stor säng förut. Kommer kanske kännas lite ensamt...

...På tal om det, någon i min bekantskapskrets (vet inte vem), bjöd in mig till ett nystartat singel-community. Med tanke på att jag träffade min f.d kille över internet back in the days, så gav jag det en chans. Har bara en sak att säga; Ack du grymma värld! Det finns en anledning till att vissa är singel. Ärligt talat, att säga att de tillhör andrahandssorteringen är en komplimang. Ja jag vet inte jag, men nog kan man väl försöka dölja sin desperation en liten aning och kanske kanske kan man  ladda upp en bild där man inte ser ut att ha rymt från psyket, varit vaken i fyra dygn, sedan blivit överkörd av en gaffeltruck och slutligen snortat kokain för att till sist trycka upp olympusen i plytet och bränna av en blixt i osmickrande vinkel...Näevars, ge mig lite charm och social kompetens, en ren t-shirt och glimten i ögat. Är det för mycket begärt så kan det va. Och hör sen.

Har börjat spela innebandy igen, förresten. Skitkul men formen är ett skämt. Pinsamt dålig, faktiskt. Siktar, men bollen lever sitt eget liv och vägrar gå på mål. Hoppas det blir bättre när jag får upp min gamla klubba igen. Farsan kommer hit på torsdag och på fredagen ska vi hämta hem soffan. Sedan blir det nog lite slagborrsjobb för gubben, det är ju betongväggar här....

Jag är ledig imorgon också, då ska jag försöka reda upp lite mer här i huset. Har tvätttid. Ska ge mig på att baka kanelbullar. Måla köksbordet en gång till. Träna innebandy på kvällen. Skjuter hela tiden upp det tråkigaste - att bringa ordning i garderoben. Huwwa. Den dagen den sorgen. Är täppt i näsan nu, fast bara på ena sidan. Irriterande. Kan vara av målarfärgen kanske...

På jobbet går det bra och jag trivs mer och mer för varje gång jag arbetar. Kan fortfarande inte fatta att jag haft sådan tur. Love it!

Haha, bjuder på en liten olycks-anekdot som avslutning; Satt upp en spegel ovanför hatthyllan och ställde mig på en skitsnygg pall som jag köpt på Lagerhaus för att nå. Brakade rätt igenom. Den stod inte pall (hö hö) för min kroppshydda och kanske är det ödets sätt att tala om för mig att jag borde skära ner på kexchokladen?


Krafsa ihop lite ord till mig :)
Postat av: emelie

Hahah, du skriver såå roligt ullis! Alltid lika kul att läsa din blogg:)

2009-08-11 @ 20:40:02

Kommentarer, bitte!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0