Welcome to Beijing

Jajjemen, nu ar mina stodstrumpsbekladda fossingar pa kinesisk mark igen. Senast var hosten 2006 med min van Cattifnatt och lite folk fran skolan. Da var allt organiserat, planerat och vi hade egen buss + guide. Det var valbehovligt med tanke pa att folket har i allmanhet inte pratar engelska allt for val...

Idag ar det annorlunda. Jag ar har med me, myself and I och har tagit mig fram med lokaltrafiken och kommunicerat med kroppssprak och kartor. Nar jag chekade in i Singapore sa upplyste de mig om att jag inte skulle kunna lamna flygplatsen har i Kina utan visum. Sjalv hade jag last att det kunde man visst det, sa jag blev lite besviken. Klarade mig utan att betala for overvikt, fast jag hade 4 kilo for mycket. Bagaget behover jag inte bry mig om forrans i Stockholm, skont! Nagot annat som ar skont ar fotmassage. De hade gratis apparater pa flygplatsen, sa det var bara att kora ner fotterna i en apparat a' la 70-tal och sedan bli omknadad i 10 minuter. Underbart for en trott kropp som agerat packasna och tagit alldeles for manga steg i notta flip-flopps...

Anyway, 6 timmar tog flygresan hit och jag sov ungefar 5 timmar, tror jag. Somnade innan vi hade lyft, vaknade nar det var lunch, sov tills vi landade. En mycket bra resa, alltsa. Det enda som inte var bra var maten. Vanligtvis uppskattar jag flygplansmat, men denna gang var det ett bottenskrap. Det stod "chicken" pa forpackningen, men jag undrar jag om det inte var diverse overkorda djur som de hade slangt ihop till nagon sorts gryta...Val pa flygplatsen var det mycket krangel och strul innan jag antligen lyckades ta mig ut och hoppa pa en buss in till stan. Var lite skraj, for jag visste att spraket skulle bli ett problem. Hoppade av vid tagstationen och av en slump hittade jag ett hostel precis mittemot. 120 spann for ett eget rum, inte illa pinkat. Mycket battre an att spendera 22 timmar pa en flygplats som tar overpriser for skrapmat.
 
Ibland ar mitt minne ratt sa bra, sa jag kom ihag namnet pa marknaden/shoppingcentret som vi hysteriskt prutade i nar jag var har senast. Hittade en liten karta i mitt rum och det visade sig att Silk market inte alls var langt borta, sa jag begav mig av och fragade mig fram, samt pekade pa en liten broschyr som hade Silk market skrivet pa kinesiska. Mycket effektivt! Tyvarr hade jag bara en timme pa mig att shoppa innan de skulle stanga for kvallen. Sa det blev lite galet och hysteriskt, men forbannat kul! Tack o lov att jag varit har forut och att jag aven utovat prutandets adla konst i Bali. En annan fordel ar att yuan och kronor ar varda ungefar lika mycket (100:- ar ca 110 yuan) sa man behover inte konvertera i huvudet hela tiden. Basta kapet blev en vit adidasoverall med guldrander. 110 spann, woohoo!

Hostelet ar trevligt, de har en liten supermarket och bar m.m och imorgon blir det frukostbuffe for en tjuga. Trevligt varre! Ska bli skont med en god natts somn ocksa, sa jag kommer ha mycket energi till att umgas med er nar jag kommer hem :) Tyvarr kommer jag lukta en aning ackligt, har ingen handduk eller tandborste - det ligger i mitt incheckade bagage...

Kan fortfarande inte forsta att detta ar sista natten av ett ars aventyr...Lite sorgligt, fast anda inte. Kan ju inte flacka omkring i all evighet, sa ar det bara. Dock fick jag ett fruktansvar trevligt besked fran "skattekontoret" i Perth idag. Kommer fa tillbaka ca 16 000kr! Det ar ju en biljett ut i varlden igen, om jag sa vill. Men det ska bli skont att vara pa hemmaplan ett tag, for hur det an ar sa ar hemma alltid hemma och det ar dar ni ar. Kan ni fatta att vi inte setts pa nastan ett ar? Galet. Jag blir alldeles ivrig nu nar jag tanker pa att vi snart ar tillsammans igen, kommer inte kunna sova om jag kanner mig sjalv ratt. Det ar som kvallen innan julafton brukade vara nar man var liten.

Ha det gottans, ses imorrn! (om ni anda visste hur skont det kanns att skriva det...)

/Mycket karlek fran Kina

Krafsa ihop lite ord till mig :)

Kommentarer, bitte!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0