Lite fjarilar och en pungspark

Nu ar hon packad och klar igen, tiden i Singapore ar snart over. Ska sova nagra timmar och sedan bar det av till Changi airport och hemfarden ar ett faktum. En surrealistisk, men angenam kansla har infunnit sig.

Sedan forra inlagget har jag hunnit med att besoka lite gallerier - sag jatteinspirerande modern konst av lokala formagor pa SAM (Singapore Art Museum) och i byggnaden bredvid hangde en AKTA Roy Lichtenstein, det var latt fredagens hojdpunkt! Efter det blev det nattshopping i ett av alla sjuhundraelva shoppingcentrum som finns har. En karl stoppade mig och ville platta haret pa mig - han promotade en ny stylingserie och tyckte det var bra reklam med en skandinav som forsokskanin, jag tackade ja eftersom jag sjalv varit for lat for att piffa till haret dagen till ara. Sa det blev en win win-situation. Han var fran Israel och valdigt trevlig pa alla satt och vis, efter min styling sa skickade han ivag mig till sin landsman som salde skonhetsprodukter fran doda havet. Dar blev jag palurad en nagelfil/buffer (som jag iofs ar valdigt nojd med) och det slutade med att vi bytte nummer.

Gardagen bestod till storsta delen av att ga vilse, ja ibland sa undrar man om allt star ratt till. Jag skams over att vara sa fruktansvart kass med stader och kartor. Anyway, hamnade tillslut vid dagens forsta mal - varldens storsta fontan. Den var dock riktigt ful och fjuttig, sa besvikelsen var stor. For att komma over detta sa blev det marknadsshopping och mat i ett lokalt litet skyffe som serverade utmarkt stekt ananasris :) Hade ingen lust att ga ut pa kvallen, men min nyfunne van "doda-havsmannen" ringde och ville motas upp for nagra drinkar. Jag pallrade mig ivag och hade gott om tid innan vi skulle ses, sa jag passade pa att besoka Merlion-statyn (Singapores kannetecken/symbol - en fisk med lejonhuvd...) Dock gick jag ater vilse, surprise surprise. Jag har en formaga att grabba tag i kartan, bestamma mig for att den stammer med verkligheten och min instinkt, sedan hurtigt alga fram att fel hall genom hela javla Singapore innan jag slutligen erkanner for mig sjalv att jag borde vridit pa den... Jag hittar liksom en gata att utga fran, sen att inte resten stammer, bortforklarar jag med det ena eller det andra och ar tvarsaker pa att jag ar pa ratt spar. Och varenda gang jag inser att har gatt 4 km at fel hall sa vander jag och peppar mig sjalv med ord som; "Vardagsmotion ar bra, jajjemen. Vardagsmotion var ordet" Men det ar faktiskt forvirrande harborta, broar i neon som andrar farg o.s.v - Sa vem vet, kanske gatorna byter plats med varandra ocksa?

Jag fick till jattefina kvallsfoton igar. Satt och kollade igenom dem nar jag vantade pa att Jonathan skulle dyka upp. Fick ett sms och sa at honom att mota mig under ett tak som sag ut som ett lila paraply. Nar jag sedan tittade upp igen sa hade paraplyhelvetet andrat farg och nar jag kom narmre sa visade det sig finnas ungefar 20st av dem. Och ingen kredit kvar pa telefonen. Jag satte mig och vantade, det drojde inte lange forran en stupfull fransman forsokte fa mig pa kroken. Det gick inge vidare for honom. Jag sjalv hade sneglat lite pa en annan karl som satt pa en bank en bit och noterat att han var ganska snajsig. Efter en stund sag jag i ogonvran att han var pavag fram till mig och efter att vi pratat en liten stund sa kande jag att det har var minsann ingen vanlig karljavel inte. Fick ett nytt sms fran mitt ursprungliga sallskap fran kvallen men kunde inte svara pa det. Inombords kande jag mig lite lattad och min nyfunna bekanskap fragade om jag vill ta en drink med honom istallet. Vi skulle precis ga nar Jonathan dok upp och det kandes som att bli tagen pa bar garning med fingrarna i kakburken. Jag fann mig dock snabbt och erbjod Raphael att folja med oss - aterigen en win win-situation. Jag gjorde pa ett fint satt klart for J att jag inte sag varat mote som en dejt samtidigt som jag inte alltfor uppenbart visade att jag ville lara kanna R battre. I'm a genious, I know.
Vi hade en jattetrevlig kvall i Clarke Quay, ett bar/restaurang/party-strak som inte gar att jamforas med samma koncept i Melbourne. Det skulle vara som att jamfora New York med "Sannvieken". Det var sa fruktansvart fint med lampor och lyktor som speglade sig i Singapore river och det kandes valdigt exotiskt och romantiskt i allmanhet. Vi rokte vattenpipa och drack Singapore Sling, hade massa spannade konversationer och klockan hade hunnit bli 04.00 nar J lamnade mig och R ensamma i detta paradis. Vi tog en nattlig promenad langs vattnet, kopte lite godis och satt sedan i parken och bara larvade oss pa alla satt och vis. Och ja, vart vill jag komma med den har langa utlaggningen da? Jo, saken ar den att jag foll...ner i vattnet. Nej, men pladask for den har manniskan som jag kant i ungefar 24 timmar nu. Det var ju liksom inte riktigt meningen att det skulle bli sa, men sa blev det. Han var har med jobbet och flog till Vietnam imorse, ville att jag skulle folja med - men det gick ju saklart inte...Han ar forresten fran Mexico, men bor i Houston, Texas. Dessutom har han varldens charmigaste accent, bruna underbara ogon och en personlighet som gor mig glad. Jag ar fortjust.

Idag har jag besokt Little India, ett omrade med indier som glodde ogonen ur sig nar jag som enda icke-indier besokte deras lokala marknad. Safstrom vet att indiska karlar har ett gott oga till mig - min teori ar att de tror att jag ar Ganesha, elefantgudinnan. Och det var dar jag gjorde min hemska upptackt. Min kamera var borta! Maste ha lagt ifran mig den igar nar jag vantade pa J, men det verkar markligt da jag uppfostrats av en halvt paranoid pappa som lart mig att planboken aldrig ska ligga i byxfickan o.s.v Men vill heller inte tro att nagon norpat den. Har faktiskt ingen aning om hur det har gatt till. Bor kanske tillagga att jag drack 2 drinkar igar, inte en droppe mer. Ack ja, som tur var sa hade jag precis fort over alla bilder till usb dagen innan, sa jag forlorade bara bilderna fran igar. Det var guldbilder dock, sa jag ar lite ledsen. Kameran borjade sjunga pa sista versen anda, sa det ar inte hela varlden, men bilderna. "Som en pungspark pa julafton", for att citera en gammal klasskompis fran hogstadiet. Och det stammer sa himla bra. For allt annat under denna vistelse har varit sa fruktansvart underbart.

Gick till kopcentret och fick mitt har stylat igen av min van, israelen. Ja, inte han med havet, den andre. Denna gangen blev det lockigt och folk tyckte att jag sag ut som en docka. Det var ju trevligt, men jag kande mig som en schweizisk alp-flicka redo att joddlandes skutta nerfor ett berg med en ost under armen. Ja, ibland har jag livlig fantasi och en hog associationsformaga.

Besokte Singapore zoo nu ikvall, hoppade pa deras nattsafari. Haftigt! Man aker runt pa ett litet tag och en guide berattar om alla djur man ser - de ar inte omgivna av staket, bara naturliga hackar m.m, sa det kandes som att se dem i det fria. Sag bl.a tigrar, lejon, noshorningar, flodhastar, elefanter och allskons konstiga djur som jag inte kommer ihag namnen pa. Helt klart en spannande upplevelse!

Jooda satteh, nu ar det val dags att satta punkt for Singapore. Ska sova nu, det har varit en bristvara under min vistelse har sa det ar valbehovligt. Samtidigt vill jag dock smita ut i natten och bara vandra omkring, at fel hall saklart .Men lar val behova lite energi till mina 22 timmar i Kina, sa nu sager Ulle tack och go'natt.


Krafsa ihop lite ord till mig :)
Postat av: Hemulen

Jag vet en annan Världens Största Fontän... den i Mamma Hitlers hus i South Coogee hahaha ;)

Åh, ananas-ris, vad gott! Hahahahahaha

Nu ska jag sluta larva mig.

Trist med kameran, men tur med majoriteten av bilderna iaf. Vi har ju haft jävligt tur hela året egentligen med tanke på vilka situationer vi hamnat i och till råga på det, utan försäkring!! Still kickin' it liksom :)

Haha, du skulle bli treated like a princess om du nån gång drog din tunga Ganeshka-snabel mot Bombaytrakerna, det tror jag det! :D

Nyfiken på vad det var för sexig accent på Mexikanaren- kan det varit amerikansk eller el-maco-old-el-taco spansk? Sjukt jobbigt när man träffar nån som det bara klickar med direkt & det känns som man känt varann i evigheter, och så typiskt att det alltid är när man minst anar det/är på väg nån annan stans!! Det verkar vara Guds retsamma formel här i världen - ack du grymma värld!!

Bejje dig nu mot Bejjing hö hö

KRAM

2009-04-05 @ 22:13:50

Kommentarer, bitte!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0