Det finns inget battre...

...an att ga vilse i ett frammande land nar tid inte spelar nagon roll och man bara har sig sjalv att ratta sig efter. Min planerade promenad runt kvarteret resulterade i 5 timmars upptacktsfard.

Jag borjade med att besoka en litet lokalt marknadsstrak med diverse oidentifierbara livsmedel. Det enda jag lyckades klura ut vad det var, var torkade, tillpattade blackfiskar. Luktsinnet gick pa hogvarv och aromerna som flodade kan mest beskrivas som en blandning av torrfoder for gnagare, Alvkarleby marknad, samt avforing fran fagel(troligtvis hona...) Avgor sjalva om det var angenamt. Jag skippade forskrumpnade blackfiskar och kopte en flaska mangojuice istallet, ett bra beslut. Iskallt, frascht och overraskande med sma mangobitar inuti. Gott-gotti-gott-gott, som man skulle saga i en klatschig reklam hemma i landet Sverige.

Darefter fyndade jag en haftig klocka for 5 dollar, urtavlan ser ut som en testbild for tv. Tyvarr hade den ett armband i forskrackligt rosa- och vitrutigt som skar sig tillforbannelse med de andra fargerna. Sa projektet hemma far bli att fixa ett snyggt band istallet, design Forsten, saklart :)

Hamnade i ett shoppingcenter efter en stund - tank Dior moter handgjorda smycken, Burger king vs lokala sma matstand, sa forstar ni kanske. Detta ar kontrasternas naste, helt klart (bildbevis kommer). Ena sekunden kikar man pa handsydda drakter, nasta stund dyker Top Shop upp bakom hornet. Gamla kyrkor, tempel och moskeer blandas med gigantiska glaskomplex. Starbuck trangs med sma kaffehak. Har ej bestamt mig for om jag gillar't eller inte. Kanns lite trakigt, men samtidigt ar det en trygghet att man kanner igen vissa saker iallafall...Och om det star mellan en cheeseburgare och en nave formpressat honsfoder, sa ar valet inte svart.

Fortsatte min fard och hittade en rulltrappa. Utomhus. Bara sadar liksom. Kunde saklart inte lata bli att aka upp och guess what? Hamnade mitt i en lummig oas med diverse historiska monument, kryddtradgardar och rester fran ett fort. Spannande! Sa nu ar jag palast en aning om Singapores historia och har strosat runt planlost i solsken och gronska.

Pa hemvagen kopte jag en kortlasare, igen. Den gamla funkade inte langre, men nu kan jag alltsa lagga upp bilder har!

Kopte ytterligare en mangojuice och helt plotsligt horde jag en lang harang pa frammande sprak. Tittade mig omkring och fick syn pa en moskee. Dar uppe i tornet stod han, och halvsjong ut nagon form av bon. Ordet "Kalif" dyker upp i bakhuvudet, tror det ar det ratta ordet for boneutroparen. Vem hade kunnat tro att jag skulle fa uppleva det i verkligheten nar man satt i SO-salen i Rotskarsskolan pa den tiden det begav sig? Fick tyvarr en lite obehaglig kansla i magen - har sett for manga amerikanska tv-produktioner om terrorister och associerar ofrivilligt denna "sang" till detta.

Mitt forsta intryck av Singapore ar; Wow, vilket markligt stalle! En mix mellan Asien och I-lander. En light-version av andra asiat-lander - Inte lika mycket paflugna forsaljare, ratt mycket dyrare och valdigt modernt och rent pa manga satt. Samtidigt finns kulturen kvar, man far bara leta lite mer. Manniskorna verkar heller inte vara lika varma och lyckliga som i Bali, troligtvis en tragisk effekt av vast-varldens pengastyrda, stressade vardag. Jaja, vad vet jag? Har bara befunnit mig har en halv dag. Det ar folk har, men bara lagom mycket - trevligt, tycker jag. Trafiken ar kontrollerad, har ar de inga tut-missbrukare, minsann. Sa ja, det ar en trevlig atmosfar, sansad ar nog ordet. Hade nog trott att det skulle vara mer som Kina och Bali, men icke. Hur som helst, Singapore ar ett intressant land/stad och jag ar glad att jag far uppleva detta innan jag aker hem igen. Borjar inse mer och mer att det basta beslut jag nagonsin tagit var nar jag bokade min enkelbiljett till andra sidan for ett ar sen...

/Mycket karlek fran Lejonstaden

Krafsa ihop lite ord till mig :)

Kommentarer, bitte!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0