Phillip Island - 1 day tour

Forst vill jag borja med att meddela att tryckfelsnisse varit och taffsat i min blogg. Min faster har en snajsig Seat Ibiza, ingen Fiat. Dessutom ar den bla. Sadarja.

Dagsturen igar var valdigt lyckad, ska lagga upp bilder sedan nar min overforingssladd behagar dyka upp igen eller nar jag masar mig ivag till nagon affar och koper en ny.
 
Blev upphamtad vid hostelet runt 12-tiden igar, sedan tog det ett par timmar innan vi antligen kom ivag. Med pa turen var Janne och Eva, ett lite aldre par fran Nynashamn , det var da varst vad jag bumpar in i svenskar overallt nufortiden. Vi tog  fikapaus efter ett tags korande, blev kaffe och glass med solen i ogonen. Underbart vader! Forsta riktiga stoppet var pa en vingard, vinprovning stod pa schemat. Ja vad kan man saga? Jag ar ju trots allt fodd pa Lidingo. Sa jag ikladde mig min finaste vinsmutterimin och svingade runt lite glas och sniffade sofistikerat pa innehallet. Helvete, sager jag bara! Det lukade ju inte vin precis - paminde mer om dott kott och hedenhoslandet i Furuviksparken. Sa mycket for denna overklasshobby. Men vinet i sig var ganska gott, atminstone det forsta som var ett vitt vin...och det ar allt jag kommer ihag, har ingen koll pa om det var torrt, halvtorrt, port eller chardonnay. Efter ett evinnerligt vinpimplande sa blev det genast mycket roligare, det tyckte vi allihopa. Efter detta bar det av mot en "wild life park" (las vi har en drogad koala som ni kan fotas med for endast 15 dollar och en krokodil med 2 cm:s svangrum i sin lilla bur) Kanske var det darfor de ville ha oss lite salongsberusade innan ankomst. Val dar sag vi iallafall koalor, kangurus, wallabies, krokodiler, wombats, tasmanska djavular och galna emus. Kangurusarna skuttade fritt och man fick mata dem. Sag ett par helvita albino kangurus, det var lite haftigt. Emusarna var en aning laskiga, galna ogon och allmant spastic. Paminde om en bar supervisor i Broome - Paul som var pa speed och annat knark hela tiden och for fram som ett ryckigt jehuu med galen uppsyn. Anyway, darefter bjods det pa sen lunch/tidig middag i from av varldens godaste pizza. Slutligen akte vi over till Phillip Island, paradiset! Sa himla vacker natur, jag ar helt sald pa det stallet. Underbara vyer, storslaget! Gar inte att beskriva, maste upplevas. I skymningen samlades 1000-tals turister nere pa stranden och nar solen gatt ner sa borjar forestallningen. Massa sma sma pingviner kommer upp ur havet, traskar over stranden och upp till deras sma "hus" pa on. Det var sakert runt 400-500 stycken, minst. De brukade kallas for Fairy penguins (pingvinalvor) men nu kallas de for smapingviner istallet. De ar ca 30 cm hoga och jattefina. Fick en forklaring till varfor de ar morka pa ovansidan och vita pa lilla magen. Det ar for att hot uppifran inte kan urskilja dem i det morka vattnet, hajar som ser dem underifran kan inte urskilja dem fran den ljusa vattenytan. Fiffigt va? Det var en marklig och jattefin upplevelse att se de sma liven bara ett par meter ifran sig. Ett av naturens under, helt klart.

Var tillbaka pa Oslo Hotel runt 23.30 igar, sa det var en fullspackad dag. Just nu softar jag lite bara, ska aka in till stan och leta halloween-outfit. Ska nog vara en liten devil, kanns som att det matchar min personlighet. Ikvall bar det av till Safstrom och Sydney, skoj skoj skoj!

Ta hand om er darhemma, tanker pa er!

puss o kram /Ulrika


Krafsa ihop lite ord till mig :)

Kommentarer, bitte!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0