Artist's assistant - That's me!

Nu sitter jag har med ett stort flin over hela ansiktet. Har precis kammat hem dromjobbet. Har letat jobb i flera veckor och hoppats pa vilket sketet barjobb som helst, dock utan framgang. Borjat fundera pa om jag ar lite lagom vardelos. I forrgar hittade jag en annons pa internet om en konstnar som sokte en assistent. Jag skickade ivag ett kort mail och mitt cv, och tro det eller ej - han ringde igar pa kvallen och var intresserad av att ge mig jobbet!
 
Vi traffades idag pa ett cafe och ja - nu kan jag titulera mig som Artist's assistant :) Jobbet gar ut pa att ta betalt av kunder, boka tider, arrangera boende, fixa tidsplaner, hjalpa till med allt praktiskt, bemota manniskor o.s.v Vi ska resa runt hela Australien och jobba pa festivaler, utstallningar och i shoppingcenter. Min uppgif ar som sagt att prata med folk, underhalla ungar som ska bli avbildade. Jag ska helt enkelt var en liten allt i allo, typ sekreterare. Tror detta kommer passa mig kanon, jag ar trots allt ganska organize!

Denna konstnar ar 50/50 japan och kines och tydligen ratt kand. Han har rest runt i hela varlden och av hans bilder att doma sa beharskar han allt fran oljemalningar till blyertsteckningar - han kan anvanda alla tekniker och avbilda vad som helst. Jag ar makta imponerad! Det basta ar att han ska lara mig att bli en konstnar ocksa, helt gratis.

Under varat 3 timmar langa samtal idag sa sa han att vi ar business partners, han ar INTE min boss. Vi jobbar tillsammans helt enkelt. Kanns bra. Vi diskuterade aven jul/nyars-ledighet. Han ska troligtvis till Hong Kong da, jag far hanga pa helt kostnadsfritt om jag vill! GALET.

Och nej, han ar ingen sliskig gammal gubbe - bara en konstnar rakt igenom. Det var over 300 sokande till denna tjanst, sa jag kanner mig javligt smickrad just nu. For en gangs skull var det en fordel att ha pluggat bild och form pa Vasaskolan i Gavle. I tjansten ingar ocksa att sitta modell, men han sa att det behovs inte. Om han behover nagon senare sa far jag hjalpa till att arrangera detta. Skont att veta att jag inte behover sitta krokimodell, haha!

Nu till fordelarna med detta jobb:

Gratis transport/boende/mat - far se hela detta land utan att betala en spann ur egen ficka. Roadtrip, woohoo!

100 dollar cash in hand varje dag - det ar nastan 600 kr/dag skattefritt.

5% av all forsaljning, jag gillar det har med provison.

Gratis konstlektioner - hans forhoppningar att jag ocksa kan mala portratt inom 2-3 manader.

laptop (han har 2, jag far den ena) - Tillgang till internet dygnet runt.

Gratis akband pa alla nojesfalt, sweet!

En chans att antligen visa vad jag gar for - no more housekeeping!

Om vi trivs med varandra och jag vill stanna langre i Australien sa kan han fixa sponsorship. Det innebar att jag kan stanna hur lange jag vill i detta land. En unik chans som inte manga utan en maffig utbildning  kan fa.

Chansen att resa/turnera med honom over hela varlden.

For ovrigt sa kanns han som en mentor, fullproppad med visdom och klurigheter. Har nog mycket att lara av honom om allt mojligt faktiskt.


Jag kanner att detta ar borjan pa nagonting stort, mina vanner.


Krafsa ihop lite ord till mig :)
Postat av: Anonym

grattis till jobbet, låter jävligt bra hörru! Jag skulle nästan vilja säga att du är överbetald. Lev väl, kram!

2008-10-14 @ 20:47:35
Postat av: GLN

grattis till jobbet, låter jävligt bra hörru! Jag skulle nästan vilja säga att du är överbetald. Lev väl, kram!

2008-10-14 @ 20:48:06
Postat av: Malin

min sockertoppsgryn!



FYY FAAAAANNNNNNNNNN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jakommer ju aldrig mer få se dig! :'( hur ska det gå har du tänkt!?

va hemsk jag är som hoppas att det funkar bra ett tag å att han seda när du lärt dig lite kommer fram till att ha ne ett äckligt svin! så du vill komma hem! (jag vet, jag är ett äckligt svin! )

men du vet att ja är så jävla gla för dig!!! aldrig önskar ja någon en sån här grej alltså! fy farao! :D



ja e bara avis.. de vet du! !



fy fasiken! GALET!!! :D:D:D:D:D:D:D:D



du är ju så jävla sjukt mycket värd det!

jaaaa... Jag saknar ju dig min ulk <3



söta göta, vi frå pratas igen i November då har jag råd att ringa igen :P haha.. våra 2 tim å 20min kosta bara 260kr! ja changsa på500! haha ;P papap undra - vad kan man prata om såläänge?

ja bara skratta åt honom å mamma va på min sida ;D



shit kommer du ihåg den här konstiga utläningen ja prata med på msn hela förra året.. haha.. ja sa just åt han att bjuda mig på dejt så ja fick lära mig dejta.. ja om han hade vägarna förbi! :P

jaja.. man gör sig et liv om man int har ett ;P



ÄLSKAR DIG MIN VÄN! å saknar dig lika mycket. men det är det värt, vem ska annars sitta å hålla låda när jag e gamal för mina barnbarn! ;)



puss gull å lite knull ! <3

2008-10-16 @ 21:00:51
URL: http://malinbergner.blogg.se/
Postat av: Roland Lundström

Hej Ulrika!

Kära hälsningsr från Pappa Ralf och Roland!

Vi har följt Din roadtrip i Australien och Bali, och man blir mer och mer imponerad av Din förmåga att anpassa sig i olika situationer. När det inte passar Dig, så säger Du nej! Bra!

Grattis till"toppenjobbet". Låter nästan för bra för att vara sant.Lycka till och många kramar!

Ett ord på vägen,Lifta aldrig!



2008-10-18 @ 01:04:42

Kommentarer, bitte!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0